Відкритий урок на тему "Тарасові слова - то правда жива"

Тема: Т.Г.Шевченко “Село! І серце одпочине…”, “І досі сниться: під горою…”, “Тече вода із-за гаю”.
Мета. Ознайомити учнів із поезією Т.Шевченка, розкрити красу поетичних образів, домогтися замилування учнями поетичним малюнком природи. Удосконалювати читацькі уміння – точність, виразність теми. Сприяти вихованню любові до рідного краю.
Обладнання. Портрет Т.Г.Шевченка, книжкова виставка, “Кобзар”.


Хід уроку
І. Організація класу.
-         Добрий день, мої любі друзі.
-         До якого уроку ми підготувались?
ІІ. Актуалізація опорних знань.
(Включ. музика “Думи, мої думи”).
Вчитель читає вірш
         То була дивовижна зоря!
         На убогу і світом забуту Вкраїну
         Щоб її до життя повернути
         Бог послав Кобзаря.
         Йому судилася доля важка
         За пророцтво життям заплатити
         Потім знов для нащадків ожити.

-         Любі мої, кому присвячений цей вірш? По чому ви це зрозуміли?
-         А що ви знаєте про Тараса Григоровича Шевченка? Коли народився? Де?
-         Хто були батьки? Яким було життя хлопчика?
-         Девіз нашого уроку “Учітеся, любі мої, думайте, читайте…”
-                     На минулих уроках ви вже дізналися, яке важке дитинство та життя було у Шевченка. І пророчі слова Тарасового батька справдились, бо з малого Тараса вийшов великий художник і народний поет, наш прекрасний український поет, наша гордість. Українці називають його своїм Кобзарем.
-                     Чому? Хто такі кобзарі?
-                     Раніше кобзарів було багато. Вони ходили містами і селами, співали пісні та думи про боротьбу українців з ворогами під акомпонемент музичного інструменту -– кобзи, бандури.
Тарас Шевченко, як кобзар, виповів українському народу його життя. І книгу, в якій він об”єднав дуже багато своїх віршів, назвав “Кобзарем”.
Люблять твори Кобзаря за правду, щирість. У віршах він писав про тяжке життя селян-кріпаків, дітей-сиріт, бо ж і сам зазнав сирітського життя.
Та не тільки сум і горе бачив Шевченко. Він зростав в Україні серед мальовничої природи, українського люду, які з вуст у вуста передавали легенди, билини, казки, повір”я чумаків, козаків. Поет кохався в природі рідного краю і тому, мабуть, кожен рядок вірша переливаеться краплинами любові до природи.
-                     А сьогодні ми з вами вирушимо в уявну подорож по сторінках Шевченківського “Кобзаря”.


ІІІ. Оголошення теми уроку.
-                     То ж тема нашого уроку “Вчитайся, вслухайся у Шевченкове слово”.  Потрібно не тільки читати і слухати, а й вчитуватись і вслухатися, тому що в Шевченковім слові і незламна сила духу, і віра в краще життя, і любов до рідної природи.
-                     Я пропоную вашій увазі уривок із поеми “Княжна”, яку написав у неволі в Орській фортеці. Послухайте уважно уривок і дайте відповідь на запитання – з яким почуттям писав його поет. (з поч. суму, туги, любові до рідного краю).
1.     Читання вірша вчителем
-         То з яким почуттям писав автор?
2.     Словникова робота.
-         Зверніть увагу на слова, які є в тексті.
Одпочине – відпочине, палати – панські будинки, збудовані простими селянами,  писанка – розписане яйце, витає – літає.
-         Хто бажає прочитати вірш?
Читає вголос1 учень.
-         Що описує автор у вірші?
-         Куточок якої землі змальовує він?
Читає вголос 2 учень.
Робота над змістом.
-         В яку пору року описане село? Свою думку підтвердіть словами з тексту.
-         Що знаходиться кругом села? Зачитайте.
-         Які порівняння вжиті у вірші? Знайдіть їх.
-         Прочитайте останній рядок вірша. Як ви розумієте зміст цих слів. (краса, як в раю).
-         А зараз виконайте завдання на дошці. З”єднати стрілочками слова лівої і правої колонок.
Зацвіла             вечірняя
Встала              весна чорну землю
Світає               у лузі
Зоре моя         край неба палає
Опрацювання вірша “І досі сниться: під горою…”
На далекій чужині не раз приходили до поета у снах спогади про дитинство. Найчастіше він згадував своє рідне село, батьківську хату, свого старенького дідуся.
-         І ось як описує він все це у вірші “І досить сниться…”
-         Прослухавши вірш, скажіть, який сон побачив Шевченко.
1.     Читання вірша вчителем.

2.     Словникова робота.
-         А зараз ми попрацюємо на картках.
-                     Давайте прочитаємо слова І і ІІ колонки і я на дошці, а ви на своїх картках вставимо пропущені букви. – Чи всі слова вам зрозумілі? (То як ви розумієте слово “бавить”, “досі” – зараз).
3.     Робота над логічними паузами.
-         А зараз ми попрацюємо над виразністю читання. Прочитаємо вірш у вигляді гри “Луна”.
-         Я читаю частинки, а ви за мною повторюєте. І там, де ми зупинятимемося ставте вертикальну рисочку.
4.     Читання вголос двома учнями
-         У цьому вірші 2 рази повторюються слова “і досі сниться”, вони ніби ділять вірш на дві частинки. – Прочитайте першу.
-         Яку б картинку ви намалювали б до прочитаних слів.
-         Читаємо другу. – а яка картинка постала у вашій уяві після прочитаних слів.
-         А зараз, будь-ласка, прочитайте частинку вірша, яка описує цей малюнок.
-         Які зменшувально-пестливі слова, автор вжив у вірші? Знайдіть їх.
-         Які ви вважаєте, а з якою метою він це зробив?
5.     Робота над логічними наголосами.
-         А зараз олівчиками підкреслюємо те слово, яке я буду читати з найбільшою силою голосу.
6. Читання мовчки.
-         Які почуття у вас викликав цей вірш?
( ніжності, доброти, любові до рідних)
7.Читання вголос ( дотримуючись логічних пауз і наголосів)
-         Що спільного і чим відрізняються цих два вірша?
8. Диференційоване мовно-логічне завлання.
1 – 3 ряд – читає слова і шукає зайве;
2 ряд – з'єднує стрілочками слова І і ІІ колонки, щоб утворилися словосполучення пов”язані за змістом.
Фізкульхвилинка.
Раз, два – всі пірнають,
три, чотири – виринають,
п”ять, шість – на воді,
кріпнуть крильця молоді,
сім, вісім – що є сили,
всі до берега поплили,
дев”ять, десять – обтрусились,
вправо, вліво подивились.
Тихо сіли і мовчок
ми продовжуєм урок.

Опрацювання вірша “Тече вода із-за гаю…”
За кілька місяців до смерті Т.Г.Шевченко написав вірш “Тече вода із-за гаю”. Саме  в цей час хворий поет душею рвався на Україну з Петербурга і в його віршах оживала чарівна краса рідної землі. Ось саме про це він і писав у вірші “Тече вода із-за гаю”.

-         Можливо хтось з вас знає вірш?
-         Послухайте його і зверніть увагу, які назви істот згадуються у вірші
( качка, качур, каченята, дівча).
1.     Словникова робота
Хлюпощуться
Помеж
Города, зятем
Осока
Читання вголос 1 уч.
-         Як ви розумієте зміст слів “вода ставом стала”?

2.     Вправи над вдосконаленням навичок читання.
-         А зараз ми пограємо в гру “незнайко”. Я буду Незнайком, а він завжди допускає помилки, а ви будете мене виправляти. Будьте уважні.

Тече вода серед гаю
та межи горою.
Хлюпаються  качаточка
поміж травою.
А гусочка випливає,
з качкою за ними,
ловить рибку, розмовляє
з дітьми своїми.

3.     Вибіркове читання.
-         Знайдіть у вірші рими.
4.     Робота з ілюстрацією.
-         Розгляньте малюнок у підручнику.
-         Чи відображений зміст кожної строфи у малюнку.
5.     Творча робота.
-         З”єднати частинки і утворити прислів”я.

Шевченко Тарас наче…                                             зорі
Шевченкові твори сяють, мов                                    сонце для нас
Шевченків “Крбзар” – то для народу              не забудем
Ми Шевченка славить будем і ніколи              великий дар

ІV. Підсумок уроку.
-         Ось і закінчується наша подорож. Але ми прочитали і почули маленьку часточку з його творчості. Минають віки, стираються написи на камені, тліють книги, руйнуються будівлі, але Шевченкове слово – живе і вічне. І знайти ви його зможете в “Кобзарі”. Кобзар називають Національною Біблією України.
Не розлучайтесь, діти, з Кобзарем
Читайте, вчіть його чудові твори.
З його пророчим словом ми живем,
З ним боремся і труднощі поборем.

В Шевченкових поемах і віршах –
краса Вкраїни і душа народу.
Вони торують у майбутнє шлях,
Вчать прямо йти, а не шукати броду.

Не розлучайтесь діти з Кобзарем.