Розробка відкритого уроку на тему "Біблійні легенди. Каїн і Авель". Районний етап Всеукраїнського конкурсу "Вчитель року 2014"


Матеріал уроку. «Каїн і Авель». Біблійна легенда.
Мета. Формувати читацькі навички; розвивати техніку читання, вчити диференціювати ознаки доброго і лихого, виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання творити добро; засудити жорстокість, заздрощі, ненавись.
Обладнання. Картки зі словами, ілюстрації.

Хід уроку.
І. Організація класу.
Вітаю вас із днем прийдешнім,
нехай вам радість подарує,
приємне слово й усмішку привітну.

Клас у мене 4-В,
він мене не підведе.
справ у нас є багато,
всі працюємо завзято.

-         Любі друзі! Звати мене Валентина  Петрівна. Сьогодні на нашому уроці ми будемо мандрувати стежинками цікавої країни Читання. Давайте посміхнемося один одному, візьмемо сусіда по парті за ручки і побажаємо чогось хорошого і приємного.
Девіз нашого уроку
Читаю чітко, швидко, старанно, щоб жодна хвилина не втратилась марно.
Епіграф уроку.
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і в вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
                                 Л. Забашта

- Діти, як ви думаєте, чого навчить вас цей урок? Почніть відповіді зі слів: « Цей урок навчить мене…»
- А що ви очікуєте  від сьогоднішнього уроку!
- Я теж надіюся, що ви будете правильно висловлювати свої думки, робити висновки, вчитися дружнім стосункам, доброті, будете активними, творчими, старанними.
ІІ.Актуалізація опорних знань.
-         Діти, який розділ «Читанки» ми вивчаємо? Яку легенду ви вичали на попередньому уроці?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
-         Доповніть речення.
Будувалась вежа…
Місто…
І наслав Ягве…
Люди перестали…
І розійшлися люди…
І до сьогодні всіма мовами…
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
1.    Бесіда.
-         Сьогодні до моєї поштової скриньки надійшов лист від жителів планети, яка має чудову назву «Серце Добра». Давайте я вам його зачитаю.
Лист « Шановні четвертокласники планети Земля! Ми – жителі країни «Серце Добра». Наша планета існує завдяки вашим добрим вчинкам. Але, на жаль, останнім часом люди забули про існування нашої планети, оскільки на Землі добра стає все менше і менше. Якщо люди не будуть творити добро, наша планета може зникнути, і навпаки – добрі вчинки роблять наших жителів щасливими. Допоможіть, будь ласка! Нагадайте людям, що таке добро».
-         Діти, допоможемо жителям країни «Серце Добра»?
-         Це – карта країни. Яку форму має ця країна? Як ви вважаєте, чому вона має форму серця?
-         Так, добро народжується в серці. Отже, щире добро завжди йде від серця людини. Саме тому країна має назву «Серце добра» й форму у виглядв серця.
2.    Проблемна ситуація.
-         Карта зовсім порожня. Для того, щоб допомогти мешканцям країни, потрібно дізнатися, з чого складається добро та які вчинки є добрими.
    V. Оголошення теми і мети уроку.
-          Сьогодні ми познайомимось з біблійною легендою «Каїн і Авель». Проаналізувавши цю легенду, спробуємо визначити, що таке добро і що таке зло. Визначимо риси доброї і злої людини.
-         Що таке зло? Ви розумієте. А що на вашу думку добро?  Любов, увага, усмішка, допомога, радість, тепло, серце.
VІ. Опрацювання легенди.
1.    Діти, я прочитаю вам легенду, а ви скажете, про кого вона.
-         Про кого легенда?
-         Як звали братів?
-         Хто були їхні батьки?
-         Які почуття виникли під час слухання легенди?
2. Опрацювання слів.
Читання « пірамідок» слів
Упав                             Кидав
надумали                      всесвіт
                                       втікти                                    ненавидів
                                      заплямував                           скрадається
                                               затріскотіли                       народжувалися
-         Прочитайте двоскладові слова, чотирискладові.
3. Вправи на миттєве сприймання слів.
     - Я показую три слова: злий, жорстокий, заздрити.
    - Яке із запам»ятованих слів означає « надзвичайно суворий, безжалісний, нещадний»?
   - А яке слово має значення « недобрий, сердитий, сповнений злості «?
   - Яке слово пояснюється « відчувати прикрість від успіхів іншого» ?
   - До кого з братів вони відносяться?
   - А зараз пограємо в гру «Спіймай слово».  Які риси притаманні Авелю? (Так – плескаємо в долоні, ні – розводимо руки і крутимо головою.
  Добрий, лагідний, неслухняний, веселий, ніжний, боягуз, людяний, брехливий, чудовий, щирий, доброзичливий, нещасний..
3.     Читання учнями легенди.
-         Якими змальовано Каїна і Авеля?
-         Чим займався Каїн? Зачитайте. Яким він був?
-         Яким був менший брат? Як до Авеля ставилась природа? А до Каїна? Зачитайте.
-         У чому був переконаний Каїн, вчинивши кривавий злочин?
-         Про що запитували злочинця дерева, зірки, птахи?
-         Як люди оцінили вчинок Каїна? У чому проявився людський осуд? Зачитайте.
4.Прислів»я про добро і зло.
Добро добром згадують. Добра думка – половина діла. Добре роби – добре буде і тобі. Добре слово дім будує, а зло – руйнує. Добро усе перемагає. Добрі справи красять людину.
5.Робота з ілюстраціями.
6.Фізкультхвилинка.
7.Творча лабораторія ( мовно-логічне завдання).
- На аркуші паперу записані прислів»я. Потрібно об»єднати їх частини. Розмістити прислів»я відповідно до змісту легенди і пронумеруйте.
- Що це ми склали? Так, це  план легенди.
8. Гра «З»єднай синонімічні пари».
спалахували                     Повзе
вогнище                                  кричати
                                        плазує                               багаття
   галасувати                     загорялися
окаянний                           сторож
вартівник                          грішний

-Подивіться на карту країни «Серце Добра». Скажіть, де бере початок добро? У якому місці воно зароджується? Значить в серці людини живе добро. А кому можна дарувати добро? ( людям, тваринам, рослинам ).
- А зараз підніміть руки, хто хоче робити добро. Отже, воно починаєть з кожно з вас. У центрі я запишу велику літеру Я. І зараз кожен з вас прикріпить своє маленьке сердечко, на якому напишіть  добрий вчинок.
Мультфільм.
VІІ. Підсумок уроку.
Поміркуйте.
1.     Що прославляється і засуджується в легенді?
2.     На кого б з героїв ви хотіли бути схожі? Чому?
3.     Поведінка,  якого героя вам подобається, а якого ні? Чому?

4.     Чого навчає вас легенда?