Мета. Формувати
читацькі навички; розвивати техніку читання, вчити диференціювати ознаки
доброго і лихого, виховувати доброзичливе ставлення до оточуючих, бажання
творити добро; засудити жорстокість, заздрощі, ненавись.
Обладнання. Картки зі
словами, ілюстрації.
Хід уроку.
І. Організація
класу.
Вітаю вас із днем прийдешнім,
нехай вам радість подарує,
приємне слово й усмішку привітну.
Клас у мене 4-В,
він мене не підведе.
справ у нас є багато,
всі працюємо завзято.
-
Любі друзі! Звати мене Валентина Петрівна. Сьогодні на нашому уроці ми будемо
мандрувати стежинками цікавої країни Читання. Давайте посміхнемося один одному,
візьмемо сусіда по парті за ручки і побажаємо чогось хорошого і приємного.
Девіз нашого
уроку
Читаю чітко, швидко, старанно, щоб жодна
хвилина не втратилась марно.
Епіграф уроку.
Живи, добро звершай,
Та нагород за це не вимагай.
Лише в добро і в вищу правду віра
Людину відрізня від мавпи і від звіра.
Хай оживає істина стара:
Людина починається з добра.
Л.
Забашта
- Діти, як ви думаєте, чого навчить вас цей урок? Почніть
відповіді зі слів: « Цей урок навчить мене…»
- А що ви очікуєте
від сьогоднішнього уроку!
- Я теж надіюся, що ви будете правильно висловлювати свої
думки, робити висновки, вчитися дружнім стосункам, доброті, будете активними,
творчими, старанними.
ІІ.Актуалізація
опорних знань.
-
Діти, який розділ «Читанки» ми вивчаємо? Яку легенду ви
вичали на попередньому уроці?
ІІІ. Перевірка домашнього завдання.
-
Доповніть речення.
Будувалась
вежа…
Місто…
І
наслав Ягве…
Люди
перестали…
І
розійшлися люди…
І до
сьогодні всіма мовами…
ІV. Мотивація
навчальної діяльності.
1.
Бесіда.
-
Сьогодні до моєї поштової скриньки надійшов лист від
жителів планети, яка має чудову назву «Серце Добра». Давайте я вам його
зачитаю.
Лист « Шановні
четвертокласники планети Земля! Ми – жителі країни «Серце Добра». Наша планета
існує завдяки вашим добрим вчинкам. Але, на жаль, останнім часом люди забули
про існування нашої планети, оскільки на Землі добра стає все менше і менше.
Якщо люди не будуть творити добро, наша планета може зникнути, і навпаки –
добрі вчинки роблять наших жителів щасливими. Допоможіть, будь ласка! Нагадайте
людям, що таке добро».
-
Діти, допоможемо жителям країни «Серце Добра»?
-
Це – карта країни. Яку форму має ця країна? Як ви
вважаєте, чому вона має форму серця?
-
Так, добро народжується в серці. Отже, щире добро завжди
йде від серця людини. Саме тому країна має назву «Серце добра» й форму у
виглядв серця.
2.
Проблемна ситуація.
-
Карта зовсім порожня. Для того, щоб допомогти мешканцям
країни, потрібно дізнатися, з чого складається добро та які вчинки є добрими.
V. Оголошення теми
і мети уроку.
-
Сьогодні ми
познайомимось з біблійною легендою «Каїн і Авель». Проаналізувавши цю легенду,
спробуємо визначити, що таке добро і що таке зло. Визначимо риси доброї і злої
людини.
-
Що таке зло? Ви розумієте. А що на вашу думку добро? Любов, увага, усмішка, допомога, радість,
тепло, серце.
VІ. Опрацювання легенди.
1.
Діти, я прочитаю вам легенду, а ви скажете, про кого
вона.
-
Про кого легенда?
-
Як звали братів?
-
Хто були їхні батьки?
-
Які почуття виникли під час слухання легенди?
2. Опрацювання
слів.
Читання « пірамідок» слів
Упав Кидав
надумали всесвіт
втікти ненавидів
заплямував скрадається
затріскотіли
народжувалися
-
Прочитайте двоскладові слова, чотирискладові.
3.
Вправи на миттєве сприймання слів.
- Я показую три слова: злий, жорстокий,
заздрити.
- Яке із запам»ятованих слів означає «
надзвичайно суворий, безжалісний, нещадний»?
- А яке слово має значення « недобрий,
сердитий, сповнений злості «?
- Яке слово пояснюється « відчувати
прикрість від успіхів іншого» ?
- До кого з братів вони відносяться?
- А зараз пограємо в гру «Спіймай
слово». Які риси притаманні Авелю? (Так
– плескаємо в долоні, ні – розводимо руки і крутимо головою.
Добрий,
лагідний, неслухняний, веселий, ніжний, боягуз, людяний, брехливий, чудовий,
щирий, доброзичливий, нещасний..
3.
Читання учнями легенди.
-
Якими змальовано Каїна і Авеля?
-
Чим займався Каїн? Зачитайте. Яким він був?
-
Яким був менший брат? Як до Авеля ставилась природа? А до
Каїна? Зачитайте.
-
У чому був переконаний Каїн, вчинивши кривавий злочин?
-
Про що запитували злочинця дерева, зірки, птахи?
-
Як люди оцінили вчинок Каїна? У чому проявився людський
осуд? Зачитайте.
4.Прислів»я
про добро і зло.
Добро
добром згадують. Добра думка – половина діла. Добре роби – добре буде і тобі.
Добре слово дім будує, а зло – руйнує. Добро усе перемагає. Добрі справи
красять людину.
5.Робота
з ілюстраціями.
6.Фізкультхвилинка.
7.Творча
лабораторія ( мовно-логічне завдання).
- На
аркуші паперу записані прислів»я. Потрібно об»єднати їх частини. Розмістити
прислів»я відповідно до змісту легенди і пронумеруйте.
- Що
це ми склали? Так, це план легенди.
8. Гра
«З»єднай синонімічні пари».
спалахували Повзе
вогнище кричати
плазує багаття
галасувати загорялися
окаянний сторож
вартівник грішний
-Подивіться
на карту країни «Серце Добра». Скажіть, де бере початок добро? У якому місці
воно зароджується? Значить в серці людини живе добро. А кому можна дарувати
добро? ( людям, тваринам, рослинам ).
- А
зараз підніміть руки, хто хоче робити добро. Отже, воно починаєть з кожно з
вас. У центрі я запишу велику літеру Я. І зараз кожен з вас прикріпить своє
маленьке сердечко, на якому напишіть
добрий вчинок.
Мультфільм.
VІІ. Підсумок уроку.
Поміркуйте.
1.
Що прославляється і засуджується в легенді?
2.
На кого б з героїв
ви хотіли бути схожі? Чому?
3.
Поведінка, якого героя вам подобається, а якого ні?
Чому?
4.
Чого навчає вас
легенда?